Lesy ČR pracují na obnově Flájského plavebního kanálu
V místě vzniká také kulturně – historická naučná stezka
Od vybudování kanálu letos uplyne 383 let
Lesy ČR se společně s dalšími partnery z česko-německého pomezí pustily do nelehkého, ale za to velice záslužného projektu. Pro další generace se snaží zachránit dnes už vzácnou technickou památku – tak zvaný Flájský plavební kanál na vodní dopravu dříví. Současně jde o to připomenout jeho historii, věhlas a také technický um našich předků. Pozoruhodné dílo se nachází ve východní oblasti Krušných hor, v blízkosti obce Český Jiřetín, v okrese Most, v Ústeckém kraji, u hranic s německou spolkovou zemí Sasko.
Podél Flájského plavebního kanálu vzniká na české i německé straně Krušných hor kulturně historická naučná stezka, která provede turisty krajinou od Flájské přehrady po saské hranice a dále do německého Clausnitz. Stezka bude 23 kilometry dlouhá. Partnery projektu na německé straně hranice jsou obec Rechenberg – Bienenmühle, Domovský historický spolek obce Rechenberg – Bienenmühle, Saské státní lesy a Zemědělské družstvo Bergland. Na projekt se podařilo získat i podporu fondů Evropské unie – Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci Programu na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko – Cíl 3.
Trocha z historie…
Historie Flájského plavebního kanálu sahá až do období první třetiny 17. století, konkrétně let 1624 – 1629, kdy byl přibližně mezi dnešní Vodní nádrží Fláje a obcí Český Jiřetín na české straně a městečky Rechenberg-Bienenmühle a Claustnitz na německé straně vybudován přibližně 20 kilometrů dlouhý plavební kanál. Stavba tak trvala rekordně krátkou dobu, pouhých pět let.
Plavení dříví se v dávných časech odehrávalo na trase z flájské kotliny přes Český Jiřetín a dále do saského Clausnitz, kde kanál ústil do řeky Freiberské Muldy (Moldava). Dříví se tehdy skladovalo do doby plavení (jen část roku) na louce u kanálu a plavilo až do Freibergu v Sasku, kde se uskladňovalo a využívalo pro výrobu dřevěného uhlí. Postupem doby se však prostředí kolem plavebního kanálu měnilo a na tradici plavení dřeva, tolik typickou pro místní region, se zapomnělo. Přesto kanál svému účelu sloužil dlouhých 245 let, až do roku 1874. Při stavbě se využívalo výlučně místních materiálů – dřevo a kameny. Úsek nad Českým Jiřetínem je navíc ručně vytesán do skály.
![]() |
![]() |
![]() |
Kulturně historická naučná stezka se otevře už na přes rok
Na nové, kulturně historické naučné stezce budou návštěvníky lesa provázet informativní tabule s texty a historickými fotografiemi. Současně dojde k vyčištění koryta kanálu od náletových dřevin, opravě protržené hráze nad Českým Jiřetínem a u výstupu bude do terénu upevněno železné zábradlí pro bezpečnější přechod skalnatého úseku. Turisté budou moci využít také dvou zastřešených posezení. Na české straně stezka začíná u Flájské přehrady a povede ke státním hranicím, na německé straně bude pokračovat do obce Clausnitz, kde se její součástí stane stálá expozice plavení dříví.
Výstavba stezky začala již letos v červnu a bude pokračovat až do konce října. Na trase stezky právě nyní o prázdninách probíhají nutné terénní práce a pro její návštěvu je nutné dbát zvýšené opatrnosti. Kulturně historická naučná stezka podél kanálu bude zcela otevřena a plně funkční příští rok.
První úpravy začaly již v roce 2010
Díky úsilí Lesů ČR se na prvním vylepšování Flájského plavebního kanálu začalo pracovat už v roce 2010. Finance získané z Programu 2020, kterým podnik celostátně podporuje veřejně prospěšné funkce lesů, pomohly opravit rozpadající se lávky kolem kanálu a odstranit náletové dřeviny na náspu kanálu.
V Hradci Králové 3. července 2012
Zbyněk Boublík
Tiskový mluvčí Lesů ČR, s. p.
Tel.: +420 724 813 301,
E-mail: Boublik@lesycr.cz
Doplňující informace:
- V TZ popisovaný projekt podporuje Evrospká unie. Evropský fond pro regionální rozvoj přispěje 85 % ze způsobilých výdajů projektu. Lesy ČR budou do projektu investovat více než 77 tis. EUR.
- Kanál překonává výškový rozdíl 150 metrů, jeho průměrná hloubka je 1,2 metru, šířka u dna 1,8 a u břehové čáry pak 2,8 metru. Plavební míra polen činila 1,27 metru.
Poznámky pro editory:
- Státní podnik Lesy ČR obhospodařuje více než 1,3 milionu hektarů lesního majetku (což představuje šestinu plochy ČR a zhruba polovinu lesů v ČR) a pečuje o více než 39 tisíc kilometrů vodních toků (tj. přibližně o jednu třetinu délky vodních toků a bystřin v ČR).
- Lesy ČR jsou držiteli Osvědčení o účasti v regionální certifikaci lesů systémem PEFC na celé výměře spravovaného lesa. Uvedené osvědčení je dokladem, že LČR v lesích hospodaří v souladu se schválenými standardy trvale udržitelného hospodaření.